Вирішення конфліктів в учнівському середовищі. «Шкільна медіація».
Конфлікт – це невідповідність, суперечка або зіткнення позицій, в основі яких лежать різні потреби чи інтереси сторін.
До основних причин конфліктів можна віднести такі:
1) Психологічні потреби;
2) Нез’ясованість функцій і відповідальності;
3) Невідповідність мети та інтересів;
4) Розбіжності у смаках та уподобаннях;
5) Розбіжності в цінностях.
Конфліктологія, як наука виділяє: первинну та вторинну профілактику конфліктів. Первинна психопрофілактика конфліктів полягає насамперед у психологічній освіті. Вторинна психопрофілактика передбачає безпосередню роботу в групах ризику , напруги, протистояння, в групах із високим потенціалом конфліктогенності та ескалації конфліктів.
Виявлення джерел, які лежать в основі конфліктів дасть нам змогу виявити суб’єктів та об’єктів конфліктної ситуації:
1) Конфлікти між учнем та вчителем через оцінку;
2) Конфлікт між вчителями з приводу розкладу;
3) Конфлікт між вчителем та учнем, через те що учень відмовляється приймати участь в загальношкільних заходах;
4) Учень отримав «2» через те, що порушив поведінку на уроці.
Тому, для уникнення чи вирішення конфліктних ситуацій пропонується процес посередництва – медіація, в якому нейтральна третя сторона, медіатор, допомагає вирішити конфлікт, сприяючи утворенню добровільної згоди між конфліктуючими сторонами.
Медіатором може стати кожен. Головне - це добровільне прагнення вирішити конфліктну ситуацію, емпатійне відношення до всіх учасників конфлікту, зосереджена увага та пильність за відносинами процесу посередництва, вміння зберігати чужі таємниці, а також не давати порад та не оцінювати учасників посередництва.
Отже, профілактика конфліктів сприяє просвітництву та популяризації конфліктологічних знань. Тому важливо вивчати психологію конфліктних особистостей, причин і суть конфліктів.
Бажаємо успіхів!
Коментарi